Przejdź do treści

Czy gmina może scedować egzekucję na inne podmioty gospodarcze?

Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Czy gmina może scedować egzekucję na inne podmioty gospodarcze? Jeśli w świetle znowelizowanej ustawy gmina przejmuje władztwo nad odpadami, to tylko prezydent, burmistrz lub wójt jest odpowiedzialny za pobieranie nowej opłaty? Odpowiedź eksperta: Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (UCPG) nie reguluje problematyki trybu (sposobu) pobierania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W art. 6r ust. 1 UCPG wskazuje się jedynie, że oplata ta stanowi dochód gminy, a rada gminy, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, powinna określić termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę warunki miejscowe (tak art. 6l UCPG). Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że rada gminy w drodze uchwały decyduje o trybie uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a więc o tym, w jaki sposób, gdzie lub komu opłatę tę należy uiścić. Może więc przykładowo ustalić, że opłatę tę należy uiścić przelewem na konto lub w kasie urzędu gminy. Może również ustanowić poborcę opłat (np. na terenie sołectwa sołtysa). Wszystko to zależy od decyzji gminy. Powyższa regulacja nie odnosi  się jednak do egzekucji zaległości z tytułu tych opłat. W zakresie należy wskazać, że zgodnie z art. 6g UCPG w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego stanowi deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6n ust. 1 UCPG) lub decyzja wydana w oparciu o art. 6p UCPG. Do egzekucji opłat należy stosować przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie bowiem z art. 2 § 1 pkt 1 tejże ustawy, egzekucji administracyjnej podlegają miedzy innymi podatki, opłaty i inne należności do których stosuje się przepisy działu III Ordynacji podatkowej. Natomiast jak wskazano wyżej w sprawach dotyczących opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej. Na marginesie, ściągnięcie zaległej opłaty w drodze egzekucji administracyjnej mogłoby następować także na podstawie art. 2  § 1 pkt 3 w zw. z art. 3a § 1 pkt 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej „ustawa o egzekucji administracyjnej”). Organem uprawnionym do żądania uiszczenia opłaty (wierzycielem) jest wójt (por.art. 5 § 1 pkt 1 i 2 ustawy o egzekucji administracyjnej w związku z art. 6r ust. 1 UCPG). W razie uchylania się zobowiązanego (właściciela nieruchomości) od wykonania obowiązku, wierzyciel powinien podjąć określone w ustawie czynności zmierzające do zastosowania środków egzekucyjnych (art. 6 § 1 ustawy o egzekucji  administracyjnej). Szczegółowy tryb postępowania wierzyciela przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22.11.2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541), w tym między innymi wymogi w zakresie wysyłania upomnień. Jeżeli dłużnik mimo upomnienia wierzyciela nie uiści opłaty (por. art. 15 ustawy o egzekucji administracyjnej) istnieje obowiązek wystąpienia z wnioskiem/wszczęcia egzekucji administracyjnej (por. art. 6 § 1 ustawy o egzekucji administracyjnej). W przypadku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi organem egzekucyjnym będzie bądź naczelnik właściwego urzędu skarbowego, bądź  wójt, burmistrz, prezydent miasta ( patrz art. 19 § 1 i 2 ustawy o egzekucji administracyjnej). Może on podejmować  wyłącznie takie środki egzekucyjne, które przewidziane zostały w ustawie o egzekucji administracyjnej. Jako że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma charakter należności publicznoprawnej, jej wierzycielem jak i organem egzekucyjnym jest organ administracji publicznej, oraz że tryb (sposób) ich postępowania przy powstaniu zaległości w zapłacie opłaty regulowany jest ściśle przepisami prawna, nie jest możliwe by czynności te (do podjęcia których są uprawnieni i zobowiązani przez ustawę) podejmował podmiot prywatny (np. firmy windykacyjne) na podstawie umowy cywilnoprawnej. Hasła kluczowe: utrzymanie czystości i porządku w gminach, egzekucja opłaty, należność publicznoprawna, windykacja należności, umowa cywilno-prawna

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/